29 Ekim-17 Kasım 2012
“Sanatsal kavrayış ve keşif her seferinde dünyanın yeni ve benzersiz görüntüsü, mutlak gerçeğin bir ‘hiyeroglifi’ olarak ortaya çıkar, kendini bir vahiy olarak sunar.”
Tarkovsky
29 Ekim-17 Kasım 2012 tarihleri arasında yedi hafta boyunca devam ettiğimiz 21. Yüzyıl Sanatı; Sinema paket programında rehberliğimizi İhsan Kabil hocamız yapmıştır. Kendisine ve bilgilerini bizimle paylaşan diğer değerli hocalarımıza teşekkür ederiz.
21. Yüzyıl Sanatı: Sinema programında şu başlıklara değinilmiştir:
• Neden Film Seyrediyoruz?
• Sinemanın Diğer Sanatlara Kıyasla Ayırdedici Özellikleri Nelerdir?
• Sinema Neden 20. Yüzyılın Sonlarında Doğmuştur?
• Form-Biçim tartışmalarında seyirciyi etkileyen hikaye midir yoksa biçim midir?
• Sinema neden vardır? Diğer sanatların ifade edebildiklerinin “görüntülü” bir tercümesi midir, yoksa diğer bütün sanatların ulaşamadığı bir alanın zorunlu olarak ortaya çıkardığı bir sanat mıdır? Sinema dili derken ne kast ediyoruz?
• Stalker /İz Sürücü filmiyle “ gerçeklik” üzerine bir tartışma yürüterek Batı’nın zihinsel serüveninin sinemaya yansımasının değerlendirilmesi,
• Yedinci sanat dalı olan sinemanın farkında olduğumuzdan çok daha geniş bir alanda ne denli etkin olduğunu anlamaya çalışmak,
• Yapılan iyi çalışmaların hakkını verebilmek üzere subjektif kriterleri belirleyebilmek ve bu kriterleri fonksiyonel bir biçimde kullanarak alışkanlık seviyesine ulaştırmak,
• Görüntü ve ses kullanımının bir arada sunulmasının mümkün olduğu bu sanat kolunun, farklı coğrafyalarda nasıl değişiklikler gösterdiğini keşfederek, sinemanın ”bizce/bizde” nasıl olabileceği hakkında fikir sahibi olabilmek,
• Türk sinema tarihinin ilk dönemi ve bu dönemdeki klişelerin Yeşilçam sinemasını nasıl etkilediği,
• Türkiye’de ilk sinema gösterimi ne zaman yapılmıştır?
• Türk halkı sinemayla nasıl tanışmıştır?
• Türkiye’deki ilk film şirketi, ilk sinema salonu, ilk yerli film, sinemaya gönül veren ilk isimlerimiz…
• Türk Sinemasındaki “kadın” karakterinin dönemsel farklılıkları,
• Türk Sinemasındaki dini imgelerin değerlendirilmesi,
• Manevi bir duyarlılıklı sinema ne demektir, örnekleri nelerdir?
• Sinema dilinin çeşitli anlatım biçimleriyle sembol, mecaz, çağrışım, anıştırma ve göndermelerle seyircinin metafizik çıkarımlara ulaşarak, görünür gerçekliğin ötesine geçip daha bütüncül bir gerçekliğin farkına varmasını mümkün kılması.
Program sürecince temel sinema disiplini üzerine okumalar ve izlenilen filmler üzerinden detaylı bir film analizi yapılmıştır.
Bu Çalışmada Okunan Makale ve Kitaplar
1. Andrei Tarkovsky, Mühürlenmiş Zaman, Agora Kitaplığı
2. Ayşe Şasa, Yeşilçam Günlüğü, Küre Yayınları
3. Ahmet Yıldız,İktidar Herşey Değildir,Karakalem Yayınları
4. Gülşah Nezaket Maraşlı, Bir Halit Refiğ Filmi,Elips Kitap
5. Gülşah Nezaket Maraşlı, Osman Fahir Seden’le Türk Sinemasında Düet,Elips Yayınları
6. Hilal Turan,“Namuslu Anne”den Cinsel Özgürlükçü Birey”e: Türk Sinemasında Değişen Kadın İmgesi,
7. Gülşah Nezaket Maraşlı,Günahıyla Sevabıyla Yeşilçam, Ufuk Kitapları
8. Ayşe Şasa, Sadık Yalsızuçanlar, İhsan Kabil,Düş Gerçeklik ve Sinema,İz Yayıncılık
9. Enver Gülşen, Sinemanın Hakikati
Program Boyunca İzlenen Filmler
Lumiere Kardeşler’in Kısa Fimleri
Wim Wenders, Palermo’da Yüzleşme
Andrei Tarkovsky, Stalker (İz Sürücü)
Sergei Paradjanov ,Sayat Nova (Narların Rengi)
James McTeigue, V For Vendetta
Halit Refiğ, Hanım
Melek Özman ,70-80-90 Masum, Fettan, Küstah
Majid Majidi, Baran
Ömer Lütfü Akad, Gelin
- 21. Yüzyıl Sanatı Olarak Sinema,Murat Pay
- Sinema Dili, Enver Gülşen
- Sinema Sosyolojisi “Sinemada Kahramanlar ve Kadın”, Onur Erdal
- Türk Sinema Tarihi, Gülşah Nezaket Maraşlı
- Türk Sinemasında Kadın, Hilal Turan
- Türk Sinemasında Dini İmgeler, Gülşah Nezaket Maraşlı
- Manevi Duyarlıklı Sinema, İhsan Kabil